Statut

  • STATUT UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO „ZŁOTA OSTROŁĘKA”

     

    Rozdział 1

    Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

     § 1

    Uczniowski Klub Sportowy ”Złota Ostrołęka”, zwany dalej „Klubem”, jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodzi­ców uczniów, nauczycieli i sympatyków.

     § 2

    1. Terenem działania Klubu jest miasto Ostrołęka i teren powiatu ostrołęckiego.

    2. Siedzibą Klubu jest lokal przy ul. Poznańska 25A/19 w Ostrołęce.

     § 3

    Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 5 usta­wy o kulturze fizycznej i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.

     § 4

    Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą – prawo o stowarzyszeniach, ustawą o systemie oświaty oraz z własnym statutem.

    Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związ­ków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sporto­wych.

     § 5

    Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

     

    Rozdział 2

    Cel i środki działania

     § 6

    Celem Klubu jest:

    1. Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sporto­wego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzęto­we terenu na którym działa oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.

    2. Angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wie­ku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych.

    3. Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim.

    4. Organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej.

    5. Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych.

    6. Organizowanie uczniom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.

    7. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.

     § 7

    Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami szkół, klubami sportowymi, władza­mi samorządowymi i sportowymi.

     § 8

    Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków 

    i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.

     

    Rozdział 3

    Członkowie, ich prawa i obowiązki

     § 9

    Członkowie Klubu dzielą się na:

    1. zwyczajnych,

    2. wspierających.

     § 10

    Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie, rodzice i nauczyciele, którzy złożą pisemną deklarację, za­płacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.

    Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedsta­wicieli ustawowych.

     § 11

    Członkowie zwyczajni mają prawo do:

    1. Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czyn­nym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.

    2. Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.

    3. Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organi­zowanych przez Klub.

    4. Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach okre­ślanych przez Zarząd Klubu.

    5. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

     § 12

    Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby praw­ne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.

     § 13

    Członkowie wspierający mają prawo do:

    1. Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu,

    2. Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.

    3. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

     § 14

    Do obowiązków członków należy:

    1. Branie czynnego udziału w działalności Klubu.

    2. Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.

    3. Godne reprezentowanie barw Klubu.

    4. Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebra­nie Klubu.

     § 15

    Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:

    1. Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.

    2. Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:

    • umyślnego naruszenia postanowień statutu
    • nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 1 roku
    • działania na szkodę Klubu

    3. Rozwiązanie się Klubu.

     

     Rozdział 4

    Władze Klubu

     § 16

    Władzami Klubu są:

    • Walne Zebranie Klubu
    • Zarząd Klubu
    • Komisja Rewizyjna

    Kadencja władz trwa cztery lata.

    Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym.

    Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większo­ścią głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.

     § 17

    1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.

    2. Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Klubu zwoły­wane jest przez Zarząd raz na cztery lata.

    3. Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Za­rząd raz na rok.

    4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:

    • z własnej inicjatywy
    • na wniosek Komisji Rewizyjnej
    • na wniosek 1/3 ogółu członków

    Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie póź­niej niż 30 dni od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

     § 18

    1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:

    • uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finan­sowej działalności Klubu
    • rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarząd Ko­misji Rewizyjnej
    • uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu
    • wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej
    • ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkow­skich
    • rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu

    2. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym termi­nie przy obecności co najmniej 1/2 członków upraw­nionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiado­mieniu.

    3. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział głosem do­radczym osoby zaproszone przez Zarząd.

     § 19

    Zarząd Klubu składa się z 4 członków wy­bieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród sie­bie wybierają Prezesa i Sekretarza.

    Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.

    Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obec­ność co najmniej ½ liczby członków Za­rządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.

    W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu, jego uprawnie­nia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Sekreta­rzem.

     §20

    Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działal­nością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klu­bu, a w szczególności:

    1. Reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imie­niu

    2. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu

    3. Uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy bu­dżetowych

    4. Powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych

    5. Przyjmowanie i skreślanie członków

    6. Zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obo­wiązującymi przepisami

    7. Składanie sprawozdań z działalności Klubu

     § 21

    1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyję­tych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.

    2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu człon­ka Zarządu podejmuje Zarząd zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

    3. Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwo­łania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.

     §22

    1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.

    2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.

    3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekre­tarza.

    4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzo­ny przez Walne Zebranie Klubu.

    5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:

    a) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statu­towej i finansowej Klubu

    b) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwier­dzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia

    c) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzie­lenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi

    d) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Ko­misja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu

    e) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Wal­nego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgod­nych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.

     §23

    1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czyn­nościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przy­jętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.

    2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu człon­ka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna zwykłą więk­szością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

    3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawie­szeniu.

     § 24

    W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Re­wizyjnej – władzom tym przysługuje prawo dokooptowania no­wych członków spośród członków Klubu. Liczba osób doko­optowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.

     

     Rozdział 5

    Wyróżnienia i kary

     § 25

    1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.

    2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu

     §26

    1. W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu – Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzo­nym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania na­stępujących kar:

    • upomnienia
    • nagany
    • zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy
    • wykluczenia

    2. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysłu­guje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.

    3. Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.

     

    Rozdział 6

    Majątek i fundusze Klubu

     §27

    1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze:

    • składki członkowskie
    • dotacje budżetowe na zadania zlecone
    • darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz fizycznych
    • dochody ze sprzedaży majątku
    • majątek
    • inne źródła

     §28

    Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw wy­magane są podpisy dwóch spośród następujących: Prezesa, Sekretarza, dwóch upoważnionych członków Zarządu.

     

    Rozdział 7

    Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu

     § 29

    Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

     § 30

    1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

    2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.